Mediterraan dieet kan gunstig bijdragen aan de vruchtbaarheid
Vrouwen die minder vruchtbaar zijn, hebben meer kans om zwanger te raken wanneer zij eten volgens het mediterrane voedingspatroon. Dit blijkt uit Spaans onderzoek, gepubliceerd in november 2011.
In het onderzoek werd gekeken naar het aantal vrouwen tussen de 20 en 45 jaar dat aangeeft vruchtbaarheidsproblemen te hebben. Het eetpatroon van de vrouwen werd beoordeeld en het bleek dat wanneer de vrouwen meer eten volgens het mediterrane voedingspatroon minder vaak aangaven vruchtbaarheidsproblemen te hebben dan de vrouwen die eten volgens het westerse dieet. Hieruit blijkt dat een voeding die veel overeenkomt met het mediterrane dieet, de vruchtbaarheid van vrouwen kan vergroten.
Het mediterrane dieet, dat in de vroege zestiger jaren veel werd gebruikt in Kreta, gedeelten van het Griekse vasteland en Zuid-Italië, bestaat uit een voeding met veel plantaardig voedsel: groenten, fruit, brood, pasta, peulvruchten en noten. Olijfolie wordt in dit dieet gebruikt als belangrijkste bron van vet. Verder gematigde hoeveelheden vis, gevogelte, vlees, zuivelproducten, eieren en wijn. Het mediterrane dieet is arm aan verzadigde vetten. Dit type voeding levert veel belangrijke voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen.
Het westerse dieet daarentegen bestaat uit veel rood vlees, zetmeel en suikers. Een calorierijke voeding met een lage voedingswaarde. Dit eetpatroon wordt in Nederland (en de meeste andere Europese landen) bij grote delen van de bevolking gevolgd en kan resulteren in tekorten aan belangrijke voedingsstoffen. Dit kan vervolgens mogelijk een oorzaak zijn van onvruchtbaarheid, iets dat in de westerse maatschappij een groot probleem is.
Referentie:
E. Toledo et al. (2011). Dietary patterns and difficulty conceiving: a nested case-control study. Fertil Steril. Nov;96(5):1149-53.