Multi blijkt ook gunstig voor lichaamsprestaties van kinderen
Kinderen hebben, net als volwassenen, voldoende vitaminen en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. Voor een goede ontwikkeling van de botten en spieren en de mogelijkheid om deze goed te kunnen gebruiken, zijn deze voedingsstoffen belangrijk. Uit een pas gepubliceerd onderzoek blijkt dat een multivitaminen- en mineralenpreparaat de lichaamsprestaties en het uithoudingsvermogen van kinderen kan vergroten.
In het onderzoek werden 300 gezonde schoolkinderen in de leeftijd van 7 tot 10,5 jaar ingedeeld in één van de volgende drie groepen: ze kregen gedurende 120 dagen naast hun dagelijkse voeding een chocolade drank verrijkt met de 19 belangrijkste vitaminen en mineralen, ze kregen een vergelijkbare drank zonder vitaminen en mineralen of ze kregen helemaal geen extra drank.
Het uithoudingsvermogen en het vermogen van het hart om zuurstof naar de spieren te vervoeren werd getest. Bij de kinderen die dagelijks extra vitaminen en mineralen kregen, werden hogere concentraties van deze vitaminen en mineralen in het bloed aangetroffen. Nog belangrijker was dat het uithoudingsvermogen van deze kinderen significant was verbeterd na het gebruik van de verrijkte drank. Ook was hun hart beter in staat zuurstof naar de spieren te transporteren. Bij de kinderen die geen verrijkte chocoladedrank kregen, werd deze verbetering niet gezien.
De resultaten van deze studie tonen aan dat vitaminen en mineralen erg belangrijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen. De (lichaams)prestaties van kinderen kunnen aanzienlijk verbeteren wanneer zij voldoende aanbod van voedingsstoffen krijgen. De voeding van kinderen levert in veel gevallen onvoldoende van de belangrijkste vitaminen en mineralen. Dat kan omdat zij eenzijdig eten of te weinig groenten en fruit binnen krijgen. Het is erg moeilijk om toch van alle voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen. Een multivitaminen- en mineralenpreparaat is daarom een goede aanvulling die ervoor kan zorgen dat het lichaam in staat is beter te functioneren.
Referentie:
Vaz et al. 2011. Micronutrient supplementation improves physical performance measures in Asian Indian school-age children. The Journal of Nutrition. Nov;141(11):2017-23