Jouw gezondheid

Beter slapen om je welzijn een boost te geven

Beter slapen om je welzijn een boost te geven

Wanneer heb je voor het laatst genoten van een stevige, herstellende slaap? Als je je dit niet herinnert, ben je niet de enige: zo’n 33% van de volwassenen in het Verenigd Koninkrijk heeft een of andere slaapstoornis zoals slapeloosheid.  

 

Slaaptekort kan een grote impact hebben op je mentale welzijn, met extreme vermoeidheid waardoor mensen zich niet goed kunnen concentreren, communiceren en functioneren, tot gevolg. In sommige gevallen kan het zelfs gevaarlijk zijn. 

 

Maar wat kun je eraan doen als je gewoon niet in slaap kunt vallen? We geven je hier tips om je geest te ontspannen voordat je naar bed gaat, om je kansen op een goede nachtrust te verbeteren, zodat je uitgerust bent en klaar om de nieuwe dag te beginnen. 

Waarom is een goede nachtrust zo belangrijk? 

 

Ons lichaam kan zich uitgerust voelen als we geslapen hebben, maar in feite is het hard aan het werk terwijl wij wegdromen. Dit is het moment waarop cellen worden hersteld en hormonen worden samengesteld. Ondertussen zorgt de rust ervoor dat onze hersenen en lichaam op de goede plaats worden gezet om de volgende dag om te kunnen gaan met vitale functionele processen. 

 

Slaaptekort daarentegen kan invloed hebben op het immuunsysteem, waardoor je vatbaarder kunt worden voor verkoudheid en virussen en langer nodig hebt om te herstellen. Een lichaam met slaaptekort kan ook moeilijker de bloeddruk efficiënt regelen, wat op lange termijn kan leiden tot andere gezondheidsproblemen. 

 

Bovendien kan slaaptekort van invloed zijn op het metabolisme, wat leidt tot een verhoogde productie van gherline, het ‘hongerhormoon’, en lagere leptineniveaus, een hormoon dat wordt verbonden met verzadiging. 

Snelle oplossingen voor een betere slaap: het oordeel 

 

man napping under a tree in the sun

 

Volwassenen hebben gemiddeld zeven tot acht uur slaap per nacht nodig, hoewel iedereen natuurlijk andere slaapbehoeften heeft. Velen proberen hun gebrek aan nachtrust te compenseren door te veel cafeïne te drinken of overdag korte dutjes te doen, ook wel ‘powernaps’ genoemd. Maar hierdoor kunnen ze ’s nachts uiteindelijk moeilijker slapen ‘s. 

 

Een dutje kan nadelig zijn voor een gezond slaappatroon en daardoor je welzijn aantasten. Het begin van uitputting kan fysiek en emotioneel afmattend zijn, van invloed zijn op je geheugen, leervermogen en concentratie, en leiden tot een slecht humeur en veel stress. 

Beter slapen 

 

Probeer de volgende keer eens een van deze andere tactieken uit om je slaapgewoonten te verbeteren in plaats van je toevlucht te nemen tot nog een koffie: 

Stop met dutjes 

 

Zoals we al zeiden, raden we aan om geen dutjes te houden, hoe verleidelijk dat ook kan zijn. Als je je oververmoeid voelt, is het beter om iets langer wakker te blijven in plaats van een middagdutje te doen, en vervolgens vroeg naar bed te gaan zodat je kunt genieten van een goede nachtrust.  

Zorg voor een ontspannend nachtrustritueel 

 

Een goed nachtrustritueel kan je helpen je geest en lichaam aan het eind van elke dag tot rust te laten komen. Onze tips voor een goed nachtrustritueel zijn: 

 

  • Vermijd alle schermen een uur voordat je gaat slapen. Hiertoe horen je telefoon, tv en computer. Ga in plaats daarvan lezen, mediteren of doe aan ontspannende yoga 
  • Neem een bad om je spieren te ontspannen en even afstand te nemen van de dagelijkse stress 
  • Drink een warme drank met melk of een ander drankje dat bekendstaat om zijn ontspannende eigenschappen, zoals kamillethee 
  • Leg een notitieboek naast je bed waarin je je zorgen kunt noteren die je hebt zodat je ze kwijt kunt, en zodat je ze de volgende dag aan kunt pakken. Sommigen vinden het fijn om hun dankbaarheid te uiten voor dat ze gaan slapen. Ze schrijven wat momenten van die dag op waarvoor ze dankbaar zijn, waardoor ze de dag eindigen met een positieve mindset 
  • Probeer onze mykind Organics Kruidenmengsel Spray, die extracten van kamille, passiebloem, valeriaan, groene thee en citroenmelisse bevat om de rust tijdens je slaapcyclus te bevorderen.

Vermijd pepmiddelen 

 

Of het nu gaat om cafeïne of alcohol, pepmiddelen kunnen je snel oplappen maar daarna kun je je gespannen voelen en opgejaagde gedachten hebben terwijl je juist moet gaan slapen. Probeer het te houden bij één kop koffie ’s ochtends, ga over op meer cafeïnevrije drankjes in en drink minder alcohol. 

 

Doe regelmatig aan lichamelijke oefening 

 

Lichamelijke oefening heeft heel veel voordelen voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. Zo word je er moe van. Buiten sporten en tegelijkertijd verse lucht inademen helpt je om beter te slapen. Overweeg dus om ’s avonds voortaan te wandelen of te joggen, en daarna in bad of onder de douche te gaan als start van je ontspannende nachtrustritueel 

Vermijd zware avondmaaltijden 

 

Een zware avondmaaltijd kan leiden tot brandend maagzuur en indigestie, waardoor je wakker blijft en geen goede nachtrust kunt krijgen. Goede voedingsmiddelen om vóór het slapen te eten, zijn bijvoorbeeld: 

 

  • Bananen – hun hoog magnesiumgehalte helpt de spieren te ontspannen. Bananen bevatten van nature ook serotonine en melatonine, wat kan helpen om slaap te stimuleren 
  • Honing -een beetje honing of een theelepel door je drinken voor het slapengaan kan het vrijkomen van melatonine stimuleren, waardoor het lichaam wordt aangespoord om te ontspannen 
  • Vette vis – vis zoals tonijn, zalm en makreel kunnen een gezonde keuze zijn voor een avondmaaltijd dankzij hun hoge gehalte aan vitamine D en omega 3, waarvan wordt gedacht dat ze de productie van slaapstimulerende serotonine in de hersenen stimuleren 

Omarm meditatie 

 

woman meditating

 

Je kunt elk moment van de dag mediteren, maar het kan bijzonder effectief zijn als je het doet voordat je gaat slapen. Bij meditatie draait het om het ontspannen van lichaam en geest zodat je in een kalme, vredige stemming komt. En dat is precies wat je wilt voordat je gaat slapen. 

Goed slapen met Garden of Life 

 

Sommigen kiezen voor een supplement om beter te kunnen slapen. Onze Garden of Life mykind Organics Sleep Well Rest & Refresh kruidentabletten voor ’s nachts zijn speciaal ontworpen zodat je snel in slaap valt en uitrust tijdens je slaapcyclus. 

 

Deze 100% biologische, veganistische, koosjer en glutenvrije tabletten bevatten extracten van groene thee, citroenmelisse, valeriaan, passiebloem en kamille. Neem één supplement bij het slapengaan voor een betere nachtrust zodat je je goed uitgerust voelt en in staat bent alles aan te kunnen wat de volgende dag brengt. 

 

Meer manieren om thuis te zorgen voor je lichaam en geest: 

 

Vier manieren om jouw cardiovasculaire conditie te verbeteren

Jouw lichaam

Vier manieren om jouw cardiovasculaire conditie te verbeteren

2020-10-12 11:02:49van Garden of Life



Garden of Life

Garden of Life

Schrijver en Expert