Jouw gezondheid

Wat zijn antioxidanten en waarom zijn ze goed voor je?

Antioxidanten zijn voedingsstoffen die voorkomen in plantaardige voedselproducten. Ze worden soms ook wel fytochemicaliën genoemd. Antioxidanten worden aangetroffen in verse groenten en fruit, maar ook in andere planten en voedsel.

 

Antioxidanten kunnen vrije radicalen, die negatieve effecten hebben, opnemen en omzetten in onschadelijke afvalproducten die het lichaam kan verwijderen voordat er schade wordt aangericht. Kortom, antioxidanten beschermen de lichaamscellen, weefsels en algehele gezondheid.

 

Mogelijk vraag je je nu af waarom vrije radicalen dan een bedreiging vormen. Een vrije radicaal is een molecuul waarvan één elektron ontbreekt. Dit maakt vrije radicalen uiterst onstabiel. Als gevolg van deze instabiliteit vallen ze stabiele moleculen aan om ze van hun elektronen te beroven. Het gevolg hiervan is dat er steeds meer nieuwe vrije radicalen ontstaan die schade aanbrengen aan het lichaam.

 

Hoe antioxidanten het lichaam helpen 

 

Een van de meest positieve eigenschappen van antioxidanten is dat ze de cardiovasculaire gezondheid ondersteunen. Het is dan ook om deze reden dat de American Heart Association (AHA) een dieet aanbeveelt dat grotendeels bestaat fruit, groenten en andere voedingsmiddelen met antioxidanten.

 

Onderzoek heeft uitgewezen dat het antioxidant bètacaroteen, dat voornamelijk voorkomt in oranje en geeloranje groenten en fruit, de gezondheid op cellulair niveau ondersteunt. Andere onderzoeken, waaronder een in 1995 door Harvard University uitgevoerd onderzoek, stellen dat ook het antioxidant lycopeen, dat voorkomt in tomaten, roze grapefruits en ander voedsel, onze cellen kan ondersteunen.

 

Het komt allemaal neer op de manier waarop antioxidanten de schade bestrijden die wordt veroorzaakt door vrije radicalen. Doorgaans wordt de term oxidatieve stress gebruikt om te verwijzen naar vrije radicalen.

 

Daarnaast versterken antioxidanten het immuunsysteem en bieden ze extra ondersteuning bij gezond ouder worden. Het is zelfs zo dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een dieet dat veel antioxidanten bevat – en dan zeker de antioxidanten die in bosbessen, aardbeien en spinazie worden gevonden – de hersenen ondersteunt.

 

 

Antioxidanten kunnen je bovendien helpen afvallen. Onderzoeken in de American Journal of Clinical Nutrition and Food Chemistry hebben uitgewezen dat het volgen van een dieet dat rijk is aan antioxidanten, fruit en groenten, kan helpen bij het handhaven van een gezond gewicht. De grote hoeveelheid vezels in een dergelijk dieet zorgt er bovendien voor dat je een verzadigd gevoel hebt

 

De beste manier om meer antioxidanten binnen te krijgen 

 

Een van de meest voorkomende antioxidanten is vitamine E. Deze vitamine wordt in vet opgeslagen. Je lichaam maakt zelf geen vitamine E aan. Je kunt deze essentiële vitamine dus alleen binnenkrijgen via externe bronnen zoals voedsel en supplementen. Als je jouw inname van vitamine E wil verhogen, probeer dan meer volle granen, plantaardige oliën en bladgroenten in je dieet op te nemen.

 

Nog zo’n effectieve antioxidant is vitamine C. Vitamine C, een in water oplosbare vitamine, is essentieel voor de aanmaak van collageen. Het is dan ook een goed idee om regelmatig voldoende vitamine C binnen te krijgen. Deze vitamine speelt een belangrijke bij het ondersteunen van jouw immuunsysteem. Bovendien is aangetoond dat deze vitamine helpt bij de regeneratie van andere antioxidanten, waaronder vitamine E.

 

 

Als je op zoek bent naar een dieet met veel antioxidanten, raden we je aan je eens op het mediterrane dieet te richten. Sinds de tijd van het Romeinse rijk staat dit dieet bekend om zijn gezondheidsvoordelen. Vandaag de dag weten wetenschappers precies waarom dit dieet zo gezond is. Waar het eigenlijk op neer komt, is dat dit dieet boordevol antioxidanten zit.

 

Neem nou eens druiven. Ze doen het bijzonder goed op de ORAC-schaal. Dit is een beoordelingsschaal die wetenschappers gebruiken om het gehalte antioxidanten in voedingsmiddelen te meten. Bovendien leveren rode druiven – en dan met name de rode wijn die van die druiven wordt gemaakt – resveratrol, een antioxidant met krachtige gezondheidsvoordelen.

 

Antioxidanten hebben door de eeuwen heen, en in verschillende culturen, verbazingwekkende gezondheidsvoordelen opgeleverd. Druiven zijn niet de enige voedingsmiddelen die je de kans geven om je inname van antioxidanten op smakelijke wijze te verhogen. Zo vind je ook veel antioxidanten in kruiden. Deze smaakmakers bevatten enorme hoeveelheden antioxidanten. Kaneel, rozemarijn, gember, kurkuma, kruidnagel, koriander, oregano, koriander, knoflook, curry en rode peper zijn uitstekende bronnen van antioxidanten.

 

Als we het dan toch over hartige antioxidanten hebben, mogen we deze wat nieuwere en zoetere – en ook zeker verrukkelijke – bron van antioxidanten zeker niet overslaan: pure chocolade. Onbewerkte cacao bestaat voor maar liefst 10% uit antioxidanten. Evenzo kan het antioxidant procyanidin, dat zich in pure chocolade bevindt, de normale bloedstolling en de bloedvatenfunctie helpen ondersteunen. Dit is weer goed voor de cardiovasculaire gezondheid.

 

Door een dieet te eten dat rijk is aan fruit, groenten, noten en volle granen, verhoog je jouw inname van antioxidanten met gemak. Het voordeel ervan is ook meteen duidelijk: je vermindert direct de cellulaire schade die wordt veroorzaakt door vrije radicalen.

 

CoQ10: Ons beste antioxidantensupplement

 

Net als andere antioxidanten beschermt Coq10 cellen tegen de schade die wordt veroorzaakt door vrije radicalen. Hoewel dit antioxidant ook van nature in het lichaam wordt geproduceerd, neemt de productie van Coq10 (ook welco-enzym Q10 genoemd) af naarmate je ouder wordt. Dit kan op de lange termijn mogelijk leiden tot tekorten. Om er zeker van te zijn dat je jezelf goed kunt beschermen tegen vrije radicalen, kan een antioxidantensupplement uitkomst bieden.

 

Onze RAW CoQ10 geeft je een boost van 200mg RAW Co-enzym Q10 per portie, is gemaakt zonder kunstmatige kleur-, smaak- of vulstoffen en biedt jou krachtige antioxiderende ondersteuning in de strijd tegen vrije radicalen en oxidatieve stress.

 

 

Image credit.



Garden of Life

Garden of Life

Schrijver en Expert